Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

דום לב לעומת התקף לב

דום לב לעומת התקף לב

אנשים נוטים להחליף בין שני המונחים, למרות שהם אינם זהים.
דום לב הוא בעיה חשמלית (הפרעת קצב). התקף לב הוא בעיה של מחזור הדם (עורק סתום).

דום לב

דום לב מתרחש כאשר ליקוי בלב גורם לו באופן בלתי צפוי להפסיק לפעום.
דום לב נגרם כתוצאה מהפרעה חשמלית בלב הגורמת לקצב לא סדיר (הפרעת קצב או אריתמיה).
עקב הליקוי בפעילות השאיבה של הלב, הוא אינו מסוגל להזרים דם למוח, לריאות ולאברים אחרים.
שניות לאחר מכן מפסיק האדם להגיב, אינו נושם כלל או נושם בכבדות. ללא טיפול, הוא ימות תוך מספר דקות.

מה לעשות במקרה של דום לב?

דום לב יכול להיות הפיך בחלק מהנפגעים, בתנאי שמטפלים בו תוך מספר דקות. ראשית, התקשרו למספר החירום שלכם והתחילו מייד בפעולת החייאה. לאחר מכן, אם יש בסביבה מכיר החייאה (דפיברילטור), השתמשו בו מהר ככול האפשר. אם שני אנשים יכולים לעזור, אחד מהם יכול להתחיל מייד בהחייאה והשני – להתקשר למספר החירום ולחפש מכשיר החייאה. החייאה בסיסית ניתנת לביצוע גם על ידי צוות לא מיומן והיא כוללת בעיקר עיסוי לב, כלומר, לחיצות על בית החזה בקצב של 80 עד 100 לחיצות לדקה (עם או בלי הנשמה). פעולה פשוטה זו יכולה להציל חיים.

 

התקף לב

התקף לב מתרחש כאשר זרימת הדם ללב נחסמת.
עורק סתום מונע מדם עתיר-חמצן להגיע לאזור מסויים בלב. אם לא פותחים במהירות את החסימה, מתחיל להתפתח נמק (מוות) של האזור המוזן על ידי העורק החסום.
התסמינים של התקף לב יכולים להתפתח במהירות והם כוללים אי נוחות רבה בחזה ובאזורים אחרים בפלג הגוף העליון, קוצר נשימה, זעה קרה ו/או בחילה/הקאה. לעיתים קרובות יתר התסמינים קלים יותר, מתפתחים באופן הדרגתי ונמשכים שעות, ימים או שבועות לפני התקף הלב עצמו.
בניגוד לדום לב, בדרך כלל במהלך התקף לב הלב אינו מפסיק לפעום. ככול שעובר זמן רב יותר ללא טפול, כך הנזק הצפוי גדול יותר.
שימו לב! התסמינים להתקף לב אצל נשים שונה מאלה אצל גברים (קוצר נשימה, בחילה/הקאה וכאב בחלק האחורי של הלסת).

מה לעשות במקרה של התקף לב?

גם אם אינכם בטוחים שמדובר בהתקף לב, התקשרו למספר החירום. כל דקה חשובה!

עדיף להתקשר למספר החירום שלכם כדי להגיע לחדר מיון בהקדם האפשרי. צוות החירום הרפואי יוכל להתחיל בטיפול ברגע שיגיע למקום – עד שעה אחת מהר יותר מאשר אם הייתם מנסים להעביר את החולה לבית החולים במכונית בעצמכם. צוות החירום הרפואי מיומן גם בהחייאת אדם שלבו הפסיק לפעום. גם חולים עם כאב בחזה מגיעים לבית חולים באמבולנס מקבלים בדרך כלל טיפול מהיר יותר.

מה הקשר בין דום לב והתקף לב?

רוב התקפי הלב אינם מובילים לדום לב, אך במקרה של דום לב, התקף לב הוא אחד מהגורמים השכיחים (יש גם מצבים אחרים העלולים לגרום להפרעה בקצב הלב ולדום לב). הסיבה העיקרית למוות מהיר במקרה של התקף לב היא הפרעות בקצב הלב. האזור הנימקי בלב שנוצר במהלך האוטם החריף גורם לאי יציבות בפעילות החשמלית של הלב והתפתחות הפרעה המכונה פרפור חדרים. במצב זה הלב פועם בקצה מהיר ביותר (כ 600 פעימות לדקה במקום 60 עד 80) ובמהירות זו אין התכווצות יעילה של חדרי הלב דבר שלמעשה גורם לדום לב. תופעה זו קיימת בשכיחות גבוהה יחסית של כמה עשרות אחוזים מהמקרים של התקפי לב והיא סיבת המוות העיקרית בחולים אלו עוד לפני הגעתם לסיוע רפואי. ניתן לטפל בהפרעת הקצב הזו באמצעות שוק חשמלי, טיפול שאם ניתן מהר מיד לאחר הופעה של פרפור חדרים הוא יעיל ביותר ומציל חיים. בשל כך יש המלצה בכל מקרה של חשד להתקף לב להזמין מייד ניידת טיפול נמרץ המצויידת בדפיברילטור (מכשיר שבאמצעיתו ניתן לתת שוק חשמלי) ולא להתפנות לבד לבית החולים.

ניתן ורצוי לעבור קורס החייאה בסיסית במד"א או במסגרות אחרות.

 

התוכן והתמונות באדיבות AHA

 

הצהרה

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לרופאים/ות בעלי רישיון לעסוק ברפואה בישראל ו/או בעלי רישיון לעסוק ברוקחות ו/או אדם הנמנה על צוות רפואי או מחקר ביו-רפואי.

המידע והתכנים המופיעים באתר ניתנים "כמות שהם" (AS IS) וללא אחריות מכל סוג שהוא. התכנים באתר אינם מהווים עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה. כל שימוש באתר או הסתמכות על תכניו תעשה, איפוא, על אחריותם הבלעדית והמלאה של המשתמשים.